Bezlepková bábovka

úterý 27. ledna 2015

Když nemůžete lepek a milujete koláče, buchty a dorty, máte problém. Velký problém. Bezlepková mouka a mandlová mouka totiž stojí hříšné peníze. Vždycky když vidím nadpis bezlepkový moučník, čeká mě velké zklamání, protože veškerá bezlepkovost spočívá v náhražce normální hladké/ polohrubé mouky bezlepkovou. Bravo! Gratuluji k inspirativnímu přístupu. Tohle bych sama nezvládla. Narazila jsem ale na recept na bábovku, který místo mouky využívá cizrnu. Zní to sice hrozně, ale zkusila jsem a nelituji. Výsledkem je totiž vláčná kakaová bábovka, která chutná i běžnému strávníkovi.

Na jednu bábovku:
  • 400 g cizrny (z plechovky nebo uvařené)
  • 200 g třtinového cukru
  • 70 g holandského kakaa
  • 150 ml pomerančové šťávy
  • 4 vejce
  • 2 lžičky bezlepkového prášku do pečiva
  • 1 lžička jedlé sody


Pokud nemáte cizrnu z plechovky, musíte nejprve suchou cizrnu alespoň 12 hodin namáčet ve vodě. Potom vodu slijte a v čerstvé vodě cizrnu vařte do změknutí na středním plameni v hrnci bez pokličky. Trvá to asi hodinu. Trochu to hlídejte, protože se na cizrně bude tvořit pěna, kterou byste měli sbírat.  Potom uvařenou a zcezenou cizrnu rozmixujte dohladka. Výsledkem bude hmota, která vypadá asi jako hotový kuskus. V této fázi začněte rozehřívat troubu na 180°C a bábovkovou formu vymažte máslem a vysypte trochou kakaa.


V míse metličkou rozšlehejte vejce, pomerančovou šťávu a třtinový cukr. Směs přilijte k cizrně a vše promíchejte. Nakonec přidejte kakao, prášek do pečiva a jedlou sodu a znovu řádně promíchejte. Nesmí vám tam zůstat žádné kakaové hrudky. Těsto bude dost tekuté a je to tak v pořádku. Všechnu hmotu nalijte do formy a pečte zhruba 50 minut.


Bábovku testovalo 5 nezávislých respondentů. Na přítomnost cizrny si nestěžoval žádný z nich. Pro lehkost a svěžest můžete servírovat s bílým jogurtem. I bez jogurtu je ale bábovka hodně vláčná a kyprá, což mě dost překvapilo. Žádná suchá buchta, ale kakaová bábovka. Mé bezlepkové srdce plesá a oči se zalívají slzami dojetí. Jsem zachráněna!

8 komentářů:

  1. To nezní špatně, s normálním práškem do pečiva to bude asi stejné, že? (Jen si chci zaexperimentovat, lepek naštěstí smím)

    Jinak jsem včera upekla malinovočokoládový dort a je to slast pro jazyk!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Bětuš, myslím, že s normálním práškem do pečiva můžeš vypustit i tu jedlou sodu. Tak ať tě experiment potěší.

      No a s dortem mě to vůbec nepřekvapuje ;)

      Vymazat
  2. Perfektní, teď mám naordinováno na měsíc bezlepkovou dietu a přesně jak říkáš veškerá bezlepkovost spočívá v hnusné bezlepkové směsi, která obsahuje podivné věci :D Já dělala fazolové brownies a překvapivě to bylo dobré, takže tohle zní taky dobře! Díky za tip, ať mám co ke čtení :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Na fazole se teprve chystám.

      Na Cukrovatě mám i pár dalších bezlepkových sladkostí, tak snad ti to ten měsíc ulehčí. Držím palce!

      Vymazat
    2. Moc dobré to bylo i můj táta, který nad vším co zavání zdravější verzí ohrnuje nos, to slupnul :) Koukala jsem, už mám dva tipy děkuji :)

      Vymazat
    3. Mám taky takového tátu, takže chápu, že tohle je významné ocenění. Děkuji a doufám, že tobě i tatínkovi budou chutnat i ostatní bezlepkové recepty ;)

      Vymazat
  3. Mám k tomu dvě věci.
    1) Těm slzám dojetí prostě nevěřím, promiň.
    2) Jsem jednou z těch pěti strávníků a musím říct, že je to pravda. Nad vším s labelem "bez lepku" ohrnuju nos, je to prostě reflex. Ale v téhle bábovce bych cizrnu nehledala. A i kdybych ji hledala, tak ji nenajdu. Takže za mě pecka i pro "běžné" strávníky a strávnice.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ad 1) Ironie? :D
      Ad 2) Asi ti to fakt chutnalo, když se to obešlo bez typického hodnocení: "Na to, že je to bez lepku, je to dobré." ;)) Dík.

      Vymazat

Proudly designed by | mlekoshi Playground |