Mapa Anny - Marek Šindelka

čtvrtek 5. března 2015

Anno, tvé oči to vidí, vášeň dávno neexistuje, jen návody na ni, smutné návody, které nás občas vzruší, smutná videa, kde kulturista podle scénáře znásilňuje anorektičku. Erotické stránky, kde je žal rozdělen do dvaceti kategorií podle různých praktik, starých tak, že je člověku do pláče. 
Anno, ten spisovatel, co nesnáší příběhy, se do tebe asi zamiloval. Všechno na tobě ho zajímá. I tvůj příběh.  Bere tě na večírek. Líbá tě na nekonečno. Hledá tvou mapu. Najde ji on nebo někdo jiný? Máš vůbec nějakou? Jaká vlastně jsi? Pořád to nevím, ale to nevadí. Přečtu si tě znova. Třeba tě pak najdu.


Mapa Anny je a není sbírka povídek. Na první pohled čtete samostatné povídky, na druhý pohled promyšlený příběh. Části osudů jednotlivých postav se letmo proplétají a pak zase rychle opouštějí. Tak jak to dneska asi všichni děláme. Mapa Anny je o lidech a bylo mi z ní smutno. 

Nebudu kecat. Poprvé mě Mapa Anny zaujala obálkou. Je krásná. A po přečtení zjistíte, že se i vztahuje k ději. Paráda. A když jsem začala číst, tak jsem nestačila zírat! Marek Šindelka píše geniálně. Ustálená spojení používá v neotřelých situacích. Je současný, svěží a přitom jde do hloubky. Na pár stránkách lehce črtá lidské osudy. Nevytváří monstrózní dějovou linku, ale kreslí obraz doby, který mi připadá věrný. Bohužel. Mapa Anny se mnou hnula. Už teď ji potřebuju číst znovu.

Kniha je o:
modřinách, sponce, krystalu, architektovi, vlakovém kupé, slepých koních, vrásce mezi obočím.

Čtěte, když:
  • se vám chce přemýšlet,
  • máte rádi věty, které vyráží dech,
  • jste minimalisté.
Nečtěte, když:
  • spěcháte,
  • potřebujete všechno po pořádku, jasně a stručně,
  • nechcete prasknout svou bublinu Hollywoodsky sterilních ideálů.
Příbuzné knihy:
Hodnocení:
Jestli je celý svět zachycený na Google Maps a já doma nemám ani autoatlas, tak tuhle knihu hodnotím jako slepou mapku.

4 komentáře:

  1. Povídky se mi líbily moc, bylo z nich hodně poznat, že autor je básník, někdy toho poetického vyjadřování bylo až příliš. Ráda si je někdy přečtu znovu, pomalu si budu jednotlivé příběhy vychutnávat, za odměnu jako nějaký dobrý zákusek :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tento týden jsem byla Šindelkově autorském čtení Mapy Anny. To byla teprve odměna! I s podpisem do knihy.

      Je to kniha, která mě v tomto roce zatím nejvíc zaujala. Hlavně tím, že mám pořád neodbytný pocit, že ji chci číst znovu a znovu.

      Vymazat
  2. Já si ji taky s odstupem času přečtu znovu. A chci si přečíst ještě nějaká další díla od tohoto autora. Snad nezklame!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Určitě nezklame! Nedávno jsem byla na autorském čtení Mapy Anny. Nevěřím, že by mohl napsat něco hrozného.

      Vymazat

Proudly designed by | mlekoshi Playground |